Hoppa till sidans innehåll

Kioskrutiner


Inför kioskpass

Nycklar och växelkassa skall förmedlas mellan lag av kioskansvariga. Ansvarig för respektive lag förmedlas av U-sektionen innan säsongen börjar. Kioskansvariga för varje lag tar självkontakt med varandra. Efter kioskpasset skall kassan göras i ordning för nästa lag. 700kr skall finnas som växel i kassan. Tänk på att ha blandade valörer. Övriga kontanter skall lämnas till Sven-Eric Säljfors, Sländvägen 25, 070-889 75 66. Tillsammans med kuvert från entrén. Kontakta Sven-Erik för att avtala tid.

Man skall vara på plats i kiosken ca 1 timme innan A-lag match samt ca 40 min innan vid andra matcher för att hinna plocka fram allt.

I kiosken skall det vara minst två vuxna vid dam-, B- och ungdomslags matcher. På A-lags matcher skall det vara minst 4-5 vuxna, någon skall då eventuellt kunna hjälpa ungdomsledarna att grilla korv vid entrén då detta planerats in.

När kiosken skall vara bemannad framgår av kioskshema som skickats ut till kioskansvarig i alla lag. Samt på hemsidan, denna uppdateras under säsongen så ha för vana att alltid kolla in vilka matcher ni skall stå!! Alla lag ansvarar för sitt eget kioskschema. Detta sätts ihop av kioskansvarig i laget.

Inför kioskpasset hämtar man upp förbeställd korv och korvbröd på ICA i Alvesta.

I Kiosken

Innanför gallergrinden finns nästan allt som behövs för kiosken, nycklar till alla dörrar och hänglås finns i knippan som tillhör kassaskrinet. Öppna gallret på utsidan och häng ut flaggor så att det syns att kiosken är öppen. Godiset finns i en av kylarna, plocka fram och arrangera trevligt, viss saker har uppmärkta platser. Viktigt att godiset plockas tillbaka till kylen efteråt då det blir mycket varmt därinne på sommaren och allt smälter och klibbas ihop. Kontrollera så att inget har blivit för gammalt.

Kaffebryggarna är kopplade på en timer och är inte svåra att sköta. Kaffe finns i portionsförpackning, en påse är lagom till en kanna vatten. Termoskannor finns så man kan förbereda inför halvlek.

Värm korven i gryta på spisen, inte för många åt gången så att de går åt. Kolla gärna frysen om det finns fryst korv och korvbröd att ta av först. Korv som inte värmts fryses in i påsar, lagom med 10 i varje påse, påsar finns i skåpet. Ev överblivna korvbröd läggs i frysen

Hur stor är åtgången?? Svårt att uppskatta, men på en A-lagsmatch brukar det gå åt ca 6-8 kannor kaffe och en burk korv. Lite mindre på dam och B-lagsmatch. Man får göra en bedömning beroende på hur mycket publik det kommer. Fint väder och lag från ”trakten” drar ofta mer publik.

Det finns numera en kur nere vid tennishallen där försäljning kan ske när det är matcher nere på B, C och D plan. Dra ner varor i skrindan och packa upp på bordet som står där. Det finns kylväskor och kylklampar så man kan förvara dricka och choklad kallt vid varmt väder.

 

Bollkallar

Bollkallarna på Herr- och damlagsmatcher får en korv och dricka i halvlek, barn som är allergiska eller av andra skäl inte äter fläskkött får istället något annat, tex chokladbit eller kaka.

Övriga arbetsuppgifter som skall utföras i samband med kioskpass.

Klubbstugan och omklädningsrum 7 och 8, SKALL städas VARJE gång kiosken är öppen. Golven sopas och våttorkas, bord och stolar torkas av.

Toaletterna skall städas ordentligt. Man ser till att fylla på med toalettpapper och tömma soporna.

Allt papper, städmaterial samt rengöringsmedel finns i städskrubben inne i klubbstugan.

Det är viktigt att alla tar sitt ansvar att städa för att upprätthålla en fräsch anläggning. Lokalen synas i slutet av veckan och anses det då inte vara städat ordentligt får man böta med 500 kr från sin lagkassa!!

 

Efter stängning

När ni stänger kiosken, fyll upp med dricka i kylen så det finns kalla till nästa match. Plocka in godiset och förslut alla lådor ordentligt. Inventering skall göras på framtagen blankett och mailas till This is a mailto link efter sista passet.

Se till att spis och kaffebryggare är avstängda och väl avtorkade. Torka sedan av bänkar både inne i kiosken och i köket, diska upp kaffekannor och ev annan disk och ställ tillbaka på respektive plats.

Golven i kiosken och köket sopas och våttorkas varje gång kiosken varit öppen.

Var noga med att låsa överallt och stänga alla fönster. Dra ner rullgardin inne i kiosken, både för värme och inbrottstjuvar!!

Har ni förslag på förbättringar maila detta till This is a mailto link.

Kiosken är en viktig del av Alvesta GIF Ungdoms inkomst, därför hoppas ni vill göra ert bästa för att hjälpa till. 

Tack för hjälpen!!

Alvesta GIF Ungdomssektionen

Uppdaterad: 01 MAJ 2017 20:11
Skribent: Liselotte Gunnarsson

Postadress:
Alvesta GOIF - Fotboll
Bengt Klangs väg 1 C
34236 Alvesta

Besöksadress:
Virdavallen
34236 Alvesta

Kontakt:
Tel: 047213270
Fax: 047213270
E-post: This is a mailto link

Se all info